شماره های تماس
02144067947 – 09128051786
شماره های تماس: 02144067947 – 09128051786 | info@poranpey.com

ملاحظات طراحی لرزه ای برای میکروپایل ها

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در print
شکل1- اندر کنش شمع و خاک بصورت سه بعدی (بعد از برایانت و متلوک ، 1977).

ملاحظات طراحی میکروپایل Micropile در برابر بار های لرزه ای

میکروپایل ها برای پروژه های مقاوم سازی لرزه ای که در آن پی های عمیق موجود ظرفیت کافی برای مقاومت در برابر نیروهای زلزله متناسب با زلزله طراحی شده را ندارند استفاده شده اند.

همانطور که در فصل ۳ مورد بحث قرار گرفت ، پروژه های مقاوم سازی لرزه ای معمولاً شامل افزودن ریز شمع ها(میکروپایل ها ) به یک فونداسیون موجود برای تأمین ظرفیت اضافی مورد نیاز برای مقاومت در برابر اثرات لرزه ای (یعنی واژگونی ، آپ لیفت ، نیروهای جانبی) است.

راهنمای فعلی برای طراحی لرزه ای پایه های پل در بخش I-A AASHTO (2002) ارائه شده است و توصیه های ارائه شده در اینجا عموماً در مورد ریز شمع هاMicropile تحت تأثیر بار زلزله آماده شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی لرزه ای ریزشمع ها به JPWRI (2002) رجوع کنید.

همانطور که در شکل ۱ نشان داده شده است ، واکنش در برابر زلزله شمع شامل توزیع مجموعه ای از بارهای سازه اصلی به داخل توده خاک اطراف از طریق المان های شمع است.

حالت کلی شامل در نظر گرفتن سه مولفه از نیروهای انتقالی (یک نیروی برشی محوری و دو نیروی برشی جانبی) و سه مولفه از گشتاورهای چرخشی (یک گشتاور پیچشی محور شمع و دو گشتاور چرخشی دو محور افقی متعامد) در طول عضو شمع است.

لرزه ای زلزله Micropile
شکل۱- اندر کنش شمع و خاک بصورت سه بعدی (بعد از برایانت و متلوک ، ۱۹۷۷).

ارزیابی پاسخ دینامیکی یک شمع را می توان با استفاده از تجزیه و تحلیل شبه استاتیک یا تجزیه و تحلیل پاسخ دینامیکی انجام داد. یک رویکرد واقع بینانه برای تجزیه و تحلیل دینامیکی شمع باید رفتار غیر خطی خاک نزدیک به سطح و مشخصات لایه های خاک را در نظر بگیرد.

با توجه به این محدودیت ها ، در طراحی معمولا ویژگی های تکیه گاه خاک در امتداد شمع را با بخش های غیر خطی گسسته مدل می کنند.

شمع به عنوان یک ستون دارای یک مجموعه فنر جانبی (از منحنی های p-y همانطور که قبلاً بحث شد استفاده شود) و یک مجموعه دیگر از فنرهای محوری مدل شده است.

درباره پوران پی

بيش از يک دهه تجربه در ارائه خدمات نوين مهندسي ژئوتکنيک و بهسازي خاک همچون: نيلينگ و انکراژ ميکروپايل ستون شني ارتعاشي جت گروتينگ و اختلاط عميق ارائه خدمات مشاوره و مطالعات ژئوتکنيک

سایر خدمات